Macro analysis of drop-out rates in higher education

Main Article Content

Istcván Polónyi

Abstract

Research on drop-out rates in higher education began around the late 1960s and early 1970s, following the mass increase in this level of education. The 21st century ‘renaissance’ - or at least a new impetus - of research on drop-outs in higher education was brought about by the EU 2020 strategy. In this paper, we present some macro-analyses, after a review of drop-out measures, and examine the relationship between drop-out rates and PISA scores, student-student ratios and specific (per student) higher education expenditure and (government) funding in a set of OECD countries. Finally, we take a look at the domestic characteristics of drop-out rates in higher education. The analysis shows that the dropout rate in higher education is correlated with national PISA scores, the conditions of higher education and the student-student ratio, which highlights the responsibility of government and institutional education policy in the dropout rate. Following the international analysis, a brief analysis of domestic higher education drop-out rates shows that the success of pass rates seems to have improved recently, but in assessing this we should note that, on the one hand, the last ten years of domestic higher education policy have been characterised by an elitist retention of staff, and on the other hand, despite the improvement, they still lag behind, for example, Polish or Slovakian figures.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Polónyi, I. (2023). Macro analysis of drop-out rates in higher education. Iskolakultúra, 33(12), 3–22. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.12.3
Section
Tematikus szám: Felsőoktatás és lemorzsolódás

References

Bowen, W., G. (2012) The ‘Cost Disease’ in Higher Education: Is Technology the Answer? Stanford University ITHAKA https://sites.tufts.edu/strategicplan/files/2012/10/ITHAKA-TheCostDiseaseinHigherEducation.pdf (Letöltés 2023. 04.15)

Cohodes, S. & Goodman, J. (2012) First Degree Earns: The Impact of College Quality on College Completion Rates. HKS Faculty Research Working Paper Series RWP12-033, John F. Kennedy School of Government, Harvard University. https://dash.harvard.edu/handle/1/9396433

Cruz-Campos, J-C, Victoria-Maldonado, J-J, Martínez-Domingo, J_A & Campos-Soto M-N (2023) Causes of academic dropout in higher education in Andalusia and proposals for its prevention at university: A systematic review. Frontiers DOI 10.3389/feduc.2023.1130952 https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2023.1130952/full (Letöltés: 2023.05.12)

De Witte, K., - Cabus, S., - Thyssen, G. - Groot, W. – van den Brink M. H. (2013) A Critical Review of the Literature on School Dropout Tier Working Paper Series TIER WP 14/14 DOI: 10.1016/j.edurev.2013.05.002

Demcsákné O. Zs. & Huszárik P. (2020): Lemorzsolódási vizsgálatok a felsőoktatásban. Összefoglaló tanulmány Oktatási Hivatal, 2020. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/felsooktatas/projektek/fir/EFOP345_FIR_LEMORZSOLODAS_VIZSGALAT_tanulmany.pdf (Letöltés 2021. 03.10)

Education at a Glance 2008. OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, 2008.

Education at a Glance 2013. OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, 2013.

Harkányi A. M. (2018): Lemorzsolódás a műszaki képzési területen a 2016-os Felsőoktatási Pályakövetés kutatás alapján Felsőoktatási elemzési jelentések 2018/3. szám pp. 15-18 https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/Elemzesi_Jelentesek/FEJ_2018_3.pdf (Letöltés 2021. 03.10)

Horváth K. & Tóth I. (2021) Lemorzsolódáskutatás az ELTE Bölcsészettudományi Karán. Eötvös Loránd Tudományegyetem Budapest

Hosznyák A (2018a): A gazdaságtudományok képzési terület hallgatóinak képzési és munkaerőpiaci jellemzői adminisztratív adatok elemzésének tükrében Felsőoktatási elemzési jelentések 2018/2. szám pp. 9-16 https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/Elemzesi_Jelentesek/FEJ_2018_2.pdf (Letöltés 2021. 03.10)

Hosznyák A (2019a) A bölcsészettudomány és a társadalomtudomány képzési terület hallgatóinak képzési és munkaerőpiaci jellemzői adminisztratív adatok elemzésének tükrében Felsőoktatási elemzési jelentések 2019/1. szám pp. 3-15 https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/Elemzesi_Jelentesek/FEJ_2019_1.pdf (Letöltés 2021. 03.10)

Hosznyák A (2019b) Az agrár és a természettudomány képzési terület hallgatóinak képzési és munkaerőpiaci jellemzői adminisztratív adatok elemzésének tükrében Felsőoktatási elemzési jelentések 2019/2. szám pp. 4-15 https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/Elemzesi_Jelentesek/FEJ_2019_2.pdf (Letöltés 2021. 03.10)

Hosznyák A. (2018b) A műszaki képzési terület hallgatóinak képzési és munkaerőpiaci jellemzői adminisztratív adatok elemzésének tükrében Felsőoktatási elemzési jelentések 2018/3. szám pp. 7-14 : https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/Elemzesi_Jelentesek/FEJ_2018_3.pdf (Letöltés 2021. 03.10)

Hosznyák A. (2018c) Az orvos- és egészségtudomány képzési terület hallgatóinak képzési és munkaerőpiaci jellemzői adminisztratív adatok elemzésének tükrében Felsőoktatási elemzési jelentések 2018/4. szám pp. 7-12 https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/Elemzesi_Jelentesek/FEJ_2018_4.pdf (Letöltés 2021. 03.10)

Johnstone, B (2003) Cost Sharing in Higher Education: Tuition, Financial Assistance, and Accessibility in a Comparative Perspective. Czech Sociological Review 39(3) pp. 351-374 DOI: 10.13060/00380288.2003.39.3.04 (Letöltés 2021. 03.10)

Kaiser F. - – B. Jongbloed – M. Unger – N. Zeeman (2015) Dropout and Completion in Higher Education in Europe Annex 4: National Study Success Profiles European Union, Luxembourg http://publications.europa.eu/resource/cellar/12be15b0-0dce-11e6-ba9a-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_1 (Letöltés 2021. 03.10)

Kehm, B., Larsen, M.L. & Sommersel, H.B. (2019). Student dropout from universities in Europe. Hungarian Educational Research Journal, 9(2). 147–164.

McDonald, G. (2013) Does Size Matter? The Impact of Student-Staff Ratios. Journal of Higher Education Policy and Management, vol. 35 no. 6 pp 652-667

Murdoch, J. - Kamanzi P.,C. & Doray, P. (2011) The influence of PISA scores, schooling and social factors on pathways to and within higher education in Canada https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03323315.2011.569142 (Letöltés 2023.5.10)

Polónyi I (2021) Felsőoktatási lemorzsolódás – oktatáspolitikai összefüggések. In.: Pusztai G.&Szigeti F. (szerk.) Lemorzsolódási kockázat és erőforrások a felsőoktatásban CHERD

Polónyi I. (2020) Lefelé az alagsorba Iskolakultúra 30. évf 4-5. sz. pp. 3-19 DOI: 10.14232/ISKKULT.2020.4-5.3

Polónyi I. (2019) Versenyben a felzárkózásért. Educatio, 28. évf. 1.sz. pp. 3–20. DOI: 10.1556/2063.28.2019.1.1

Pusztai G. & Szigeti F. (2018 szerk) Lemorzsolódás és perzisztencia a felsőoktatásban. Debrecen: Debrecei Egyetem Kiadó

Pusztai G. & Szigeti F. (2021 szerk) Előrehaladás és lemorzsolódási kockázat a felsőoktatásban. Debrecen: CHERD

Spady, W. (1970). Dropouts from higher education: an interdisciplinary review and synthesis. Interchange 1, 64-85.

Spady, W. (1971). Dropouts from higher education: toward an empirical model. Interchange 2, 38-62.

Szitás J. (2003) A kreditrendszer kialakulása a felsőoktatásban, bevezetése Magyarországon, hasznosítható tapasztalatok a szakképzés számára file:///C:/Users/User/AppData/Local/Temp/Dr_Szitas_2003-1.pdf (Letöltés 2021. 03.12)

Szunyogh Zs. - Csernyák M. N. & Zalánné Olbrich A. (2004) Felsőoktatás és felsőoktatáskutatás KSH, Budapest

Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research 45, 89-125.

Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. Chicago: University of Chicago Press.

Tinto, V. (2002). Enhancing Student Persistence: Connecting the Dots. Prepared for presentation at Optimizing the Nation’s Investment: Persistence and Success in Postsecondary Education. The University of Wisconsin, Madison, Wisconsin, October 23-25, 2002 https://minds.wisconsin.edu/bitstream/handle/1793/45026/419Tinto.pdf?sequence=4&isAllowed=y (Letöltés: 2023. 05.03)

Vossensteyn H – B. Stensaker – A. Kottmann – E. Hovdhaugen – B. Jongbloed – S. Wollscheid – F. Kaiser – L. Cremonini (2015) Dropout and Completion in Higher Education in Europe. Main Report European Union, Luxembourg https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/4deeefb5-0dcd-11e6-ba9a-01aa75ed71a1 (Letöltés 2021. 04.04)

Yılmaz, T. & Adnan M. A. (2022) Ruhi SarpkayaCase Study on University Dropout: Perspectives from Education Faculty Students and Academicians. Research in Educational Administration & Leadership, Volume: 7, Issue: 3. pp 519-559.