Preventív programok a korai iskolaelhagyás csökkentésére a nemzetközi szakirodalom alapján

Main Article Content

Fehérvári Anikó
Felső Edit
Benkő Bernadett
Varga Aranka

Absztrakt

Az írás a korai iskolaelhagyás és iskolai lemorzsolódás megakadályozását célzó nemzetközi preventív programok áttekintésére vállalkozik a 2010 és 2021 között született szisztematikus és metaelemzések alapján. A tanulmányban kilenc elemzést mutatunk be, amelyek jellemzően a nyolcvanas évektől az elmúlt évtizedig vizsgálják és összegzik a korai iskolaelhagyás felszámolására irányuló intézkedéseket, kiemelten a mentori tevékenységet is tartalmazó programokra fókuszálva. Az elemzések bemutatása mellett törekszünk olyan megállapításokat, következtetéseket tenni, melyek segítik a hazai programok tervezését, megvalósítását.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Fehérvári, A., Felső, E., Benkő, B., & Varga, A. (2022). Preventív programok a korai iskolaelhagyás csökkentésére a nemzetközi szakirodalom alapján. Iskolakultúra, 32(2), 74–82. Elérés forrás https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/43607
Folyóirat szám
Rovat
Szemle

Hivatkozások

Ekstrand, B. (2015). What it takes to keep children in school: a research review. Educational Review, 67(4). 459-482. https://doi.org/10.1080/00131911.2015.1008406

Tanner-Smith E. & Wilson S.J (2013). A Meta-analysis of the Effects of Dropout Prevention Programs on School Absenteeism. Prev Sci 14:468–478 DOI 10.1007/s11121-012-0330-1
Karaferye, F. (2018): Student mentoring models: a systematic review Conference: III. Ines International Education and Social Science Congress
Kremer, K.P., Maynard, B.R., Polanin, J.R. Vaughn, M.G. & Sarteschi C. M. (2015). Effects of After-School Programs with At-Risk Youth on Attendance and Externalizing Behaviors: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Youth Adolescence, 44. 616–636. doi: 10.1007/s10964-014-0226-4
Momo, M.S.M., Cabus, S.J., De Witte, K., Groot, W. (2019): A systematic review of the literature on the causes of early school leaving in Africa and Asia. Review of Education, 7/3, 496-522 DOI:10.1002/REV3.3134
Tolan, P., Henry, D., Schoeny, M., Bass, A., Lovegrove, P. & Nichols E. (2013). Mentoring Interventions to Affect Juvenile Delinquency and Associated Problems: A Systematic Review. Campbell Systematic Reviews. 2013:10 DOI: 10.4073/csr.2013.10
Young, J.Y. (2013). The effect of work-related programs on dropout rates: A meta-analysis. Master's Theses. 1858.
Wilson, S., Lipsey, M., Morrison, J., Steinka-Fry, K., & Tanner-Smith, E. (2011). Dropout prevention and intervention programs: Effects of school completion and dropout among school-aged children and youth. The Campbell Collaboration
Wood, S. & Mayo-Wilson, E. (2012). School-Based Mentoring for Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sage Journals, 22 (3): 257-269. Letöltve: 2021. október 5. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1049731511430836