Koordinációt fejlesztő tantermi gyakorlatok hatása 9–10 éves tanulók kognitív képességeire és matematikai teljesítményére
Main Article Content
Absztrakt
A fizikai aktivitás szerepe az általános iskolás korú gyermekek optimális fejlődésében vitathatatlan. A tanórai fizikai aktivitás és a kognitív képességek kapcsolatának vizsgálata kiemelt jelentőségű, mivel nagyban meghatározhatják a tanulmányi eredményeket és más tantárgyi készségek, képességek fejlődését. Mindezek alapján a kutatás célja 3–4. évfolyamos általános iskolai tanulók 8 hetes tantermi koordinációsképesség-fejlesztése hatásának vizsgálata a matematikai teljesítményre és a kognitív képességekre. A kísérlet során intézményi szinten 5 csoportos (N = 90), 8 hetes intervenció során vizsgáltuk a változásokat. A vizsgálat során elő- és utómérést végeztünk, az adatok elemzéséhez homogenitásvizsgálatot, leíró statisztikát, páros t-próbát és Repeated ANOVA-t használtunk (p < 0,05). A Repeated ANOVA szignifikáns különbségeket mutatott a csoport, az idő és a változók tekintetében (F = 2,010; p = 0,010; η2 = 0,04), így az intervenció összhatása igazolt. Elmondható, hogy a léggömbbel dolgozó 4. évfolyamos kísérleti csoport a kognitív tesztek (t = -3,444; p = 0,001) és a matematikadolgozatok (t = -2,136; p = 0,004) területén szignifikáns javulást ért el. A gumilabdával dolgozó 4. évfolyamos kísérleti csoport két vizsgálata között szignifikáns változást nem tudtunk kimutatni. A gumilabdás gyakorlatokat végző 3. évfolyamos kísérleti csoport a kognitív teszteken ért el statisztikailag kimutatható javulást (t = -2,637; p = 0,010). A kontrollcsoportok nem mutattak fejlődést. A labdával és léggömbbel végzett koordinációsképesség-fejlesztő gyakorlatok hatása a kognitív képességek és a matematikához szükséges kompetenciák tekintetében beigazolódott. A fizikai aktivitás, a mozgáskoordinációs gyakorlatok kognitív képességekre – különösen a tanulási képességekre – gyakorolt hatásának igazolása hozzájárulhat olyan hatékonyabb óraközi módszerek és programok alkalmazásához, amelyek nemcsak a pszichés jóllétet támogatják, hanem a tanulók megismerő és tanulási folyamatait is képesek fejleszteni.