Idegennyelv-tanulási motiváció és szorongás öt különböző középiskolában Tanulási környezetek hatása

Main Article Content

Fajt Balázs
Vékási Adél
Bánhegyi Mátyás

Absztrakt

Jelen tanulmány középiskolás diákok idegennyelv-tanulási motivációjával és szorongásával foglalkozik. A kutatáshoz kvantitatív módszereket alkalmaztunk: a vizsgálat során öt különböző középiskola diákjainak (n = 1019) adatait elemeztük és hasonlítottuk össze. Kutatási célunk az volt, hogy feltárjuk, ezek a tényezők különböző oktatási környezetekben – beleértve ebbe fővárosi elitgimnáziumokat, szakgimnáziumokat, egyházi fenntartású középiskolákat, valamint a nem fővárosi középiskolákat – miként befolyásolják a nyelvtanulási folyamatot. Eredményeink azt mutatják, hogy kimutatható különbségek vannak az egyes iskolatípusok diákjainak motivációs szintjei és szorongásuk mértéke között. Az eredmények alapján azt is megállapítottuk, hogy a tanulási környezet jelentős mértékben befolyásolja a diákok nyelvtanulási hozzáállását. A tanulmány útmutatást nyújthat a helyi szintű oktatási stratégiák továbbfejlesztéséhez: azaz abban segíthet, hogy a különböző típusú iskolák megtalálják annak a módját, hogy még hatékonyabban tudják támogatni tanulóik nyelvtanulását. Az eredmények mindemellett alkalmasak lehetnek további olyan kutatások kiindulópontjának is, amelyek célja a nyelvtanulási folyamatok mélyebb megértése és a nyelvoktatásban alkalmazott gyakorlatok továbbfejlesztése.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Fajt, B., Vékásai, A., & Bánhegyi, M. (2025). Idegennyelv-tanulási motiváció és szorongás öt különböző középiskolában: Tanulási környezetek hatása. Iskolakultúra, 35(4), 17–34. https://doi.org/10.14232/iskkult.2025.4.17
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány
Szerző életrajzok

Fajt Balázs, Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar Szaknyelvi Iroda

 

 

Vékási Adél, Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar Szaknyelvi Iroda

 

 

 

 

Bánhegyi Mátyás, Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar Szaknyelvi Iroda