Elektronikus tanulási környezet kialakítása az alapfokú művészetoktatás népzeneóráin
Main Article Content
Absztrakt
A tanulmány ismerteti a tanulási környezet fogalmát és Komenczi (2016) alapján típusaikat, melyek a tradicionális, konstruktivista, komplementer, problémaközpontú és az elektronikus tanulási környezetek, mely utóbbi kerül a dolgozat fókuszába. Nemzetközi kitekintést ad az elektronikus tanulási környezetek alkalmazására zeneórán finn, észt, osztrák, német, holland, ausztrál és török jó gyakorlatok alapján. Kitér az ének-zene órán megvalósítható elektronikus tanulási környezetekre a pedagógusképzés és a gyakorlati alkalmazás területén, majd bemutatja népzeneórán. A „Metronom online” honlap, a „Soundcorset” és a „Pano tuner” alkalmazás az egyenletes mérőütést biztosítja, emellett utóbbi két applikáció a hangszerek hangolásában is szerepet játszik, mely így a tanulók számára is lehetőséget biztosít az önálló hangolásra. Az „Audacity” szoftver az importált hanganyagok tempójának és hangmagasságának megváltoztatására alkalmas. Napjainkban készült népzenei, illetve néptáncos felvételek érhetők el az „Így tedd rá! program”, a „HUNGARIAN and other TRADITIONS” és a „Hagyományok Háza” YouTube csatornáján. Az archív felvételeket tartalmazó felületek megújítása folyamatos. A MTA ZTI „Publikált népzenei hangfelvételek internetes adatbázisa”, a „Hungaricana”, az „Utolsó Óra Népzenei Adatbázis” és a „Folklóradatbázis” oldalán a felvételek mellett számos területre kiterjedő információkat kaphatunk azokról. A legújabb népzenei anyagokat tartalmazó adatbázis a Folk_me, melyen a dallamokat sávonkénti és szólamonkénti bontásban is meghallgathatjuk, így a virtuális kamarazenélés is megvalósulhat. A táncdallamok tanulására használható az „Erdélyi Hagyományok Háza Alapítvány Zenei anyagok táncoktatáshoz” elnevezésű gyűjteménye, illetve mélyebb ismereteket nyújt a néptáncokról a „Néptánc Tudástár”, így megvalósítva a néptánc népzeneórai integrációját.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Bernhofer, A. (2016). Creativity in the context of music education in Austria. In Girdrzijauskiene, R. & Sakadolskiene, E. (szerk.), The Place of Creativity in Music Lessons in Turkish Primary and Secondary Education. Klaipeda Egyetem. 5–7.
Brown, A. R., Hansen A., Stewart, A. & Stewart, D. (2014). Making Meaningful Musical Experiences Accessible Using the iPad. In Keller, D., Lazzarini, V. & Pimenta, M. (szerk.), Ubiquitous Music. Springer. 65–81. DOI: 10.1007/978-3-319-11152-0_4
Dragony, G. (2018). Extrakurrikuláris lehetőségek a népzeneoktatásban. In Kerülő, J. & Jenei, T. (szerk.), Új kutatások a neveléstudományokban 2017. Pedagógusképzés és az inklúzió. Kreatív Help Bt. 113–121.
EAS (é. n.). European Association for Music in Schools. https://eas-music.org/countries/. Utolsó letöltés: 2024. 06. 24.
Ertek Babaç, E. & Köse, H. S. (2019). Eğitim Bilişim Ağı’nın Ortaokul Müzik Dersinde Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşleri. In Akpinar, E. (szerk.), I. Uluslararası Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Sempozyumu UBEST 2019. Buca Eğitim Fakültesi. 1158–1168.
Dersinde_Kullan%C4%B1m%C4%B -1na_Y%C3%B6nelik_%C3%96%C4%9Frenci_G%C3%B6r%C3%BC%C5%9Fleri Utolsó letöltés: 2024. 06. 28.
Godau, M., Eusterbrock, L., Haenisch, M., Hasselhorn, J., Knigge, J., Krebs, M., Rolle, C., Stenzel, M. & Weidner, V. (2019). MuBiTec: Musikalische Bildung mit mobilen Digitaltechnologien. In Jörissen, B., Kröner, S. & Unterberg, L. (szerk.), Forschung
zur Digitalisierung in der Kulturellen Bildung. kopaed. 129–148. https://nordopen.nord.no/nord-mlui/bitstream/handle/11250/2660176/Godau.pdf?sequence=5&isAllowed=y Utolsó letöltés: 2024. 07. 12.
Gyovai, Á. (2017). Zenei képességfejlesztés hagyományos és elektronikus tanulási környezetben. In Váradi, J. & Szűcs, T. (szerk.), Sokszínű pedagógia – Tanulmányok a zeneoktatás szerepéről, módszereiről és társadalmi hatásairól. Debreceni Egyetemi Kiadó. 129–137. https://real.mtak.hu/182424/1/2023.DEC.9.GyovaiAgnesZeneikepessegfejleszteshagyomanyoseselektronikustanulasikornyezetben.pdf Utolsó letöltés: 2024. 04. 30.
Komenczi, B. (2013). Elektronikus tanulási környezetek kutatásai. Eszterházy Károly Főiskola. https://mek.oszk.hu/14200/14232/pdf/14232.pdf Utolsó letöltés: 2024. 09. 18.
Komenczi, B. (2016). Tanulási környezet a 21. század elején. GlobeEdit. https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/3627/1/Tanul%C3%A1si%20k%C3%B6rnyezet.pdf Utolsó letöltés: 2024. 04. 30
Kovács, I (2011). Az elektronikus tanulásról a 21.század első éveiben. Magánkiadás. https://mek.oszk.hu/09100/09190/09190.pdf Utolsó letöltés: 2024. 04. 30.
Molnár, Gy. (2008). Az IKT-val támogatott tanulási környezet követelményei és fejlesztési lehetőségei. Szakképzési Szemle, 24(3), 257–278. https://www.researchgate.net/publication/288787134_Az_IKT-val_tamogatott_tanulasi_kornyezet_kovetelmenyei_es_fejlesztesi_lehetosegei Utolsó letöltés: 2024. 05. 01.
Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben. Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Nádori, G. & Prievara, T. (2018). 21. századi pedagógia. Akadémiai Kiadó. DOI: 10.1556/9789634541028
Nyíri, K. (2009). Virtuális pedagógia – A 21. század tanulási környezete. https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/iskola-informatika/nyiri-kristof-virtualis Utolsó letöltés: 2024. 09. 18.
Papp-Danka, A. (2014). Az online tanulási környezettel támogatott oktatási formák tanulásmódszertanának vizsgálata. ELTE Eötvös Kiadó. https://www.eltereader.hu/media/2015/01/Papp_Danka_A_Online_tanulasi_READER.pdf Utolsó letöltés: 2024. 04. 30.
Safari, A. (2021). Excitment, equity, exploration: Music Education in Finland. National Association for Music Education. https://nafme.org/excitement-equity-exploration-music-education-in-finland/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 24.
Schrije, B., Slob, R. & Van Haeren, M. (2019). Akkoorden in majeur. Regionale verankering. Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur and beleid. https://www.boekman.nl/wp-content/uploads/2020/01/Evaluatieonderzoek-M%C3%A9%C3%A9r-Muziek-in-de-Klas-Volledig.pdf Utolsó letöltés: 2024. 07. 22.
Szabó, N., Józsa, K. & Janurik, M. (2021). Digitális eszközök használata az ének-zene órán: Első osztályos tanulókkal folytatott kísérlet eredményei. Magyar Pedagógia, 121(1), 47–84. DOI: 10.17670/MPed.2021.1.47
Tecimer Kasap, B. (2011). Müzik Eğitiminde Teknolojik Yaklaşımlar. In Dilek, Z., Akbulut, M., Arda, Z. C., Bağlan Özer, Z., Gürses, R. & Karababa Taşkın, B. (szerk), Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanlığı, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (ICANAS),
Ankara, Turkey. 447–454. https://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/KASAP-Belir-Tecimer-M%C3%9CZ%C4%B0K-E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%C4%B0NDE-TEKNO -LOJ%C4%B0K-YAKLA%C5%9EIMLAR.pdf Utolsó letöltés: 2024. 06. 28.
Tóth, P. (2007). Integrált elektronikus tanulási környezet minőségvizsgálata webbányászati módszerekkel. In Szakál, A. (szerk.), 13. MultiMédia az oktatásban konferencia. Budapesti Műszaki Főiskola. 35–42. https://conf.uni-obuda.hu/multimedia2007/7_TothPeter.pdf Utolsó letöltés: 2024. 09. 19.