A Kódkupa verseny fejlődésének és népszerűségének vizsgálata

Main Article Content

Blénessy Gabriella

Absztrakt

2021 volt az első év, hogy Magyarország is részt vett a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián, az IIOT‑n. A hazai válogató verseny, a Kódkupa, évről-évre népszerűbb a diákok körében. Idén már négy alkalommal, egyenként háromórás selejtezőkben oldottak meg közösen problémákat és mérték össze tudásukat a négyfős csapatok. Az ingyenes, nevezésidíj-mentes verseny feladatait egy nemzetközi szakmai bizottság állítja össze. Remek lehetőséget biztosít ezzel az érettségire való gyakorlásra, egyéni versenyre való felkészülésre, vagy más nézőpontból nézve, a programozásba való bevonódásra, továbbá a csapatmunkára és a szakmai kommunikációra is kiválóan alkalmas. A versenybe benevező diákok száma évről-évre nő, de úgy gondoljuk, hogy még nem érte el azt a szintet, amire hivatott. Az IIOT versenykiírását kissé módosítva, de a verseny filozófiáját és a feladatok nagy részét megtartva, létrehoztunk egy kis Kódkupát, ami a ProgramPohár nevet kapta. Azt reméltük, hogy így még több diákhoz eljut a verseny híre, számukra is élmény lesz a csapatban való programozás, és a fiú-lány arány is közelít az ideálishoz. Munkámban az elmúlt pár év versenyzői adatait elemeztem, kiegészítve az idén először összeállított kérdőív adatainak vizsgálatával. Azon kívül, hogy véleményem szerint egy fiatal verseny első pár éve nagyon izgalmas elemzés szempontjából, azt is remélem ezzel a tanulmánnyal, hogy újabb potenciális versenyzők tanáraihoz is eljut a Kódkupa híre.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Blénessy, G. (2025). A Kódkupa verseny fejlődésének és népszerűségének vizsgálata. Iskolakultúra, 35(1), 86–99. https://doi.org/10.14232/iskkult.2025.1.86
Folyóirat szám
Rovat
Szemle

Hivatkozások

168.hu (2020). = Civil Közoktatási Platform: fogalma sincs Kásler Miklósnak, hogy hány középiskola van és mennyien tiltakoztak az új NAT ellen. 168.hu, 2020. február 26. https://168.hu/itthon/nat-kasler-miklos-civil-kozoktatasi-platform-kozepiskola-182270 Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

24_verseny (2024). International 24-hour Programming Contest. Challenge 24. https://www.challenge24.org/ Utolsó letöltés: 2024. 09. 06.

Bacher-Tulli, A. (2021). Új megközelítések a történelemtanításban. Új Pedagógiai Szemle, (7–8). https://real-j.mtak.hu/20561/9/UPSZ_2021_7-8.pdf#page=97 Utolsó letöltés: 2024. 06 .09.

Blénessy, G. (2007). A programozás tanítása. Nem publikált PhD-értekezés. ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest. https://blenessy.vidga.hu/phd/disszertacio/ Utolsó letöltés: 2024. 06 .09.

Bolyai_verseny (2004). A 2004‑es verseny. Bolyai verseny, https://bolyaiverseny.hu/matek/2004/index.htm Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Bolyai_verseny (2024). Bolyai csapatverseny. Bolyai verseny, https://bolyaiverseny.hu/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Bowring, J. F. (2008). A new paradigma for programming competitions. ACM SIGCSE Bulletin, 40(1), 87–91. DOI: 10.1145/1352322.1352166

C3_verseny (2004). Szabadfogású számítógép. C3, https://www.verseny.c3.hu/2004/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Cormack, G., Kemkes, G., Munro, I. & Vasiga T. (2006). Structure, Scoring and Purpose of Computing Competition. Informatics in education, 5(1), 15–36. DOI: 10.15388/infedu.2006.02

Czinege, M. (2018). Kooperatív tanulás alkalmazásának vizsgálata a számítástudomány oktatásában. PhD-értekezés. ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest. DOI: 10.15476/ELTE.2018.006

Dusza_verseny (2008). Dusza Árpád Országos Programozói Emlékverseny. ISzE, https://isze.hu/dusza-arpad-orszagos-programozoi-emlekverseny/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

EdisonKids_verseny (2020). Tervezzük újra a jövőt! Edisonkids. https://www.edisonkids.org/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

e-Hód_verseny (2010). HÓDítsd meg a biteket. e-Hód. https://e-hod.elte.hu/mi-az-e-hod/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

e-Hód_verseny (2023). Archivum. e‑Hód. https://ehod.elte.hu/archivum/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

FLL (2005). First Lego League. https://www.firstlegoleague.hu/index2.htm Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Forbes (2022). Legyél jobb! – Értsék meg a szülők, hasznos a képernyő előtt eltöltött idő – 5 gondolat

Koleszár Szilviától. Forbes 2022. május 27. https://forbes.hu/legyel-jobb/ertsek-meg-a-szulok-hasznos-a-kepernyo-elott-eltoltott-ido-5-gondolat-koleszar-szilviatol/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Horváth, Gy., Zsakó, L. & Szlávi, P. (2015). Simulation tasks at Hungarian programming competitions. Conference Didmattech, (1). DOI: 10.13140/RG.2.2.34061.54247

ICPC ACM (1977). The Early Years. ICPC 2011.augusztus 14., https://icpc.global/community/historyearly-years Utolsó letöltés: 2024. 06 .09.

IIOT (2017). International Informatics Olympiad in Teams. https://iio.team/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

IIOT (2023). Regulations. International Informatics Olympiad in Teams. https://iio.team/documents/Regulations.pdf Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

IIOT (2024). Countries. IIOT. https://iio.team/countries Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

KAP (2019). Komplex Alapprogram. https://www.komplexalapprogram.hu/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Kódkupa_verseny (2021). Kezdőlap. Kódkupa – IIOT válogatóverseny. https://kodkupa.hu/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Kovács_verseny (1984). Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Verseny, Kovács Győző szellemében NJSzT–Versenyek–Neumann. https://njszt.hu/hu/page/neumann-janos-nemzetkozi-tehetsegkutato-programtermek-verseny-kovacs-gyozo-szellemeben Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Logo_verseny (1998). Kovács Mihály Országos Grafikus Programozási Verseny. NJSzT. https://njszt.hu/hu/page/kovacs-mihaly-orszagos-grafikus-programozasi-verseny Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Logo_verseny (2024). Indulók száma korcsoportonként. 3. diagram. NJSzT. http://tehetseg.inf.elte.hu/logo/ Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Mhlongo, S., Oyetade, K. E. & Zuva, T. (2020). The Effectiveness of Collaboration Using the Hackathon to Promote Computer Programming Skills. 2020 2nd International Multidisciplinary Information Technology and Engineering Conference (IMITEC). DOI: 10.1109/IMITEC50163.2020.9334089

NAT 2020. Digitális Kultúra kerettanterv. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/kerettanterv/Digitalis_kultura_K.docx Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

Nemes_verseny (1985). Nemes Tihamér Nemzetközi Programozási Verseny. A versenyről. A múlt. NJSzT, http://nemes.inf.elte.hu/nemes-tortenet.html Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

NJSZT (2016). ACM-IPAC. NJSzT – Informatikatörténeti Fórum. https://itf.njszt.hu/rendezveny/acm-icpc Utolsó letöltés: 2024. 06. 09.

NőiVáltó, (2021). A jövő kódja – Lányokat segít a tech világba Koleszár Szilvia. Női Váltó, 2021. január 4. https://noivalto.hu/az-en-tortenetem/programozas-lanyoknak-skool-koleszar-szilvia/ Utolsó letöltés: 2024. 06 .09.

Orbán, J. (1999). Az együttműködő tanulásban rejlő fejlesztési lehetőségek. In Vastagh, Z. (szerk.), Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában III. – Az együttműködés kiemelt szerepe a produktív tanulás folyamatában. JPTE Tanárképző Intézete. http://vmek.niif.hu/01800/01813/01813.pdf Utolsó letöltés: 2024. 06 .09.

Prím (2000). Az első BME 24 órás programozó csapatversenye végeredménye. Prím Hírek, https://hirek.prim.hu/cikk/8094/?noredir=1 Utolsó letöltés: 2024. 09. 06.

Vass, E. (2014). Ritka, mint IT-ben a nő. ITBUSINESS, (július 1.). https://itbusiness.hu/technology/aktualis-lapszam/utanajartunk/ritka-mint-it-ben-a-no/ Utolsó letöltés: 2024. 06 .09.

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei