Bibliometriai és tartalomelemzés a mesterséges intelligencia szerepe és jövőbeli lehetőségei a nyelvtanulásban
Main Article Content
Absztrakt
A mesterséges intelligencia térnyerése egyre nagyobb változásokat hoz az idegen nyelvek tanulása területén. 2022-ben jelent meg a ChatGPT ingyenes változata, amely egy teljes irányváltás kezdetét jelentette, de a valódi áttörést a nyelvtechnológiában a GPT-4 2023-as bevezetése hozta el. Ez a progresszív fejlődés szükségessé teszi a legutóbbi évek fejleményeinek vizsgálatát a kutatás területén. A tanulmány célja, hogy áttekintést nyújtson ezekről a változásokról a 2022–2024 között megjelent tudományos dokumentumok bibliometriai elemzése alapján. A Scopus adatbázis segítségével végzett elemzés rámutat ezen időszak publikációs trendjeire, a legproduktívabb szerzőkre, intézményekre, országokra, folyóiratokra, a nemzetközi kapcsolatok hálózatára, a legtöbbször hivatkozott tanulmányokra, valamint a kulcsszavak együttes előfordulásának elemzése segítségével tárja fel a szakterület belső szerkezetét, a legnépszerűbb témák mintázatait. Rávilágít, hogy az elmélettel, illetve a pedagógiai gyakorlattal foglalkozó írások a nyelvi készségek és tartalmak közül főleg az íráskészség és a beszédkészség fejlesztésére koncentráltak. A kutatás fő területei jelenleg az írásbeli szövegalkotás a ChatGPT és az automatizált szövegértékelés kontextusában, valamint a mesterséges intelligenciának a szóbeli szövegalkotásban és a kommunikációs gátak lebontásában játszott szerepe. Az egyértelműen kimutatható ázsiai, főleg kínai dominancia az eltérő kulturális háttér, illetve az oktatási rendszerek különbözőségei miatt felveti az európai kutatások szükségességét is, hogy a helyi viszonyokhoz igazított gyakorlati tanulságokat lehessen belőlük levonni. A kutatások várható és egyben kívánatos iránya lenne az eddigi tapasztalatokból levont tanulságok beépítése a pedagógiai gyakorlatba az általános nyelvpedagógiai alapelvek figyelembevételével az oktatási rendszer minden szintjén.