Az anyák és apák iskolai bevonódását meghatározó tényezők egy közép- és kelet-európai vizsgálat tükrében

Main Article Content

Csák Zsolt
Fényes Hajnalka

Absztrakt

A szülői bevonódás témaköre a nemzetközi szakirodalomban számos szempontból vizsgált, és az elmúlt időszakban hazánkban is megjelentek friss kutatások e területen. A szülők – legyen szó anyáról vagy apáról – iskolai bevonódása pozitív hatással lehet a gyermek iskolai eredményességére. Ennek ellenére viszonylag kevés kutatás helyezte a fókuszba az anyai és apai bevonódás közötti különbségeket. Magyarországon elsősorban kvalitatív interjús vizsgálatok állnak rendelkezésre az apák iskolai bevonódásáról, míg a nemzetközi eredmények alapján az apai iskolai részvétel a gyermek számára potenciális erőforrásként értelmezhető. Jelen tanulmányunkban az MTA-DE-CSATOKK kutatócsoport szülői bevonódásra irányuló kérdőíves vizsgálatának (N = 1002) adatbázisán végzünk másodelemzést, melynek középpontjában az apák és anyák iskolai bevonódása közötti különbségek vizsgálata áll. További újdonságként jelenik meg az iskola kezdeményező szerepének elemzése is. Regressziós elemzésünk függő változója az iskolai bevonódást mérő itemek mentén kialakított főkomponens, míg a magyarázó változók között kiemelten vizsgáljuk a szülő nemét (apa–anya), valamint az iskola szerepét tükröző faktorok hatását. Eredményeink alapján az apák iskolai bevonódása – a kontrollváltozók hatásának kiszűrése után – alacsonyabbnak mutatkozik. Emellett az iskola kezdeményező szerepe a szülői bevonódás egyik lényegi meghatározója. A szülők iskolai bevonódása szignifikánsan növelhető, ha az iskola rendszeresen hasznos és jól értelmezhető információkat közöl, formális események mellett informális alkalmakat is szervez, hangsúlyt fektetve a közösségformálásra és a kötetlen kapcsolattartásra. Elemzéseink alapján Magyarországon érdemes lenne nagyobb hangsúlyt helyezni a gyermekkel közösen látogatható informális iskolai események – például farsang vagy sportnapok – megszervezésére, amelyek mindkét szülő számára vonzóak lehetnek. Emellett az iskolatípusok sajátosságaihoz igazodva indokolt lenne a szülők iskolai döntésekbe való nagyobb beleszólási lehetőségének biztosítása a tanár–szülő kapcsolat erősítése érdekében.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Csák, Z., & Fényes, H. (2025). Az anyák és apák iskolai bevonódását meghatározó tényezők egy közép- és kelet-európai vizsgálat tükrében. Iskolakultúra, 35(7), 21–38. https://doi.org/10.14232/iskkult.2025.7.21
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány