A pedagógusok segítői kompetenciái a törvényi szabályozás, az egyetemi képzés és a pedagógus előmeneteli rendszer vizsgálatán keresztül
Main Article Content
Absztrakt
A tanulmány a segítői pedagógiai attitűd fontosságát vizsgálja a modern oktatási környezetben, kiemelve a középiskolás diákok és a pedagógusok előtt álló kihívásokat. Áttekinti a jogszabályi keretekben (a Köznevelési törvény, a Köznevelési stratégia, a Képzési kimeneti követelmények és a Pedagógus előmeneteli rendszer dokumentumai) szabályozott pedagógiai-pszichológiai tartalmak meglétét, megvizsgálja, hogy ezek milyen egyensúlyi viszonyban állnak egymással. Ugyancsak vizsgálatnak veti alá a tanárképző egyetemek osztatlan nappali tagozatos hallgatóinak kínált pedagógiai-pszichológiai tartalmak arányait, és összeveti azokat a pedagógusokkal szembeni elvárásokkal. Megvizsgálja ezeknek a kompetenciáknak a jelenlétét a pedagógiatörténet egyik korábbi szakaszában is, és rövid összevetést végez a jelen helyzettel. A tanulmány hangsúlyozza a pedagógusok pszichológiai kompetenciáinak fontosságát a tanulók érzelmi és szociális fejlődésének támogatásában, valamint a szülőkkel való hatékony együttműködésben. Végül rámutat arra, hogy a schnelleri értelemben vett segítői pedagógiai attitűd kialakítása és fejlesztése elengedhetetlen a 21. századi oktatás sikeréhez, és javaslatokat tesz a pedagógusok ezen kompetenciáinak fejlesztési irányaira.