A kültéri kondiparkok implementálásának lehetősége

Main Article Content

Kiss Virág Ágnes
Rahmani Mohammad Saleh

Absztrakt

A fizikai aktivitás fontossága ma már elvitathatatlan tény. Az iskolai testnevelés-oktatás azonban folyamatosan küzd, hogy a tanulók számára megfelelő színvonalon és mennyiségben tudja biztosítani azt a mozgást, amelyre a fejlődő szervezetnek szüksége van. Az egyik új trend, mely egyre inkább hódít a sport területén, a szabadtéri kondiparkok használata, melynek okán felmerült a kérdés, hogy – bár számos iskolában ezen kültéri, többfunkciós mozgásterek kialakításra kerültek már – mi a véleményük a testnevelőknek erről a lehetőségről, mennyire látják ezeket hasznosnak, illetve milyen ideális kialakítások segítenék munkájukban őket. Kérdőíves megkérdezésen alapuló kutatásunkba 231 magyar pedagógust sikerült bevonni az általános iskolai és középiskolai testneveléstanárok köréből, akik az aktuálisan elérhető testnevelési infrastruktúrának és a kondiparkok implementálásának lehetőségeit értékelték. Eredményeink alapján elmondható, hogy a testnevelők a hagyományos tornatermi testnevelést ítélik a legfontosabbnak, illetve a kondiparkok kapcsán még „idegennek” tekinthető ez az infrastruktúra, azonban látják ennek implementálási lehetőségeit. Fontos kiemelni, hogy ez a mozgástér alapvetően az adott tanulói korosztály igényeinek megfelelő kialakítással kell, hogy rendelkezzen, hiszen ahogyan az a tanárok (és a szakértők) véleményéből is kiderül, eltérő mozgásformákra és elemekre építve lehet a megfelelő fejlesztést megvalósítani. Ez alapján a következtetésekben megjelenik egy-egy látványterv a különböző korosztályoknak általánosságban megfelelő kialakítási javaslattal. Összességében elmondható, hogy a kondiparkokat az idegenkedés ellenére jó alternatívának látják a testnevelők, de még sok információra, oktatásra és fejlesztésre van szükség a mindennapos testnevelésbe való beemeléshez.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Kiss, V. Ágnes, & Rahmani, M. S. (2025). A kültéri kondiparkok implementálásának lehetősége. Iskolakultúra, 35(8), 73–90. https://doi.org/10.14232/iskkult.2025.8.73
Folyóirat szám
Rovat
Tematikus blokk: A testnevelésórákon túl – a fizikai aktivitás kedvező hatásai