Hittankönyvek az emberről, erkölcstankönyvek a vallásról

Main Article Content

János Géczi
István Kamarás

Absztrakt

A kötelezően választható Vallás- és erkölcstan és Erkölcstan tantárgyak sokak számára ekvivalenciát sugallnak, mintha ugyanarról szólnának másképpen. Fábri György úgy nyilatkozott erről, hogy „a hittan és erkölcstan iskolai bevezetése egyfajta kategóriahibaként értelmezhető,hiszen a kettő nem alternatívája egymásnak” (Szabóné, 2014). Prominens klerikus és laikus keresztények körében végzett kutatásunkból nagyjából ugyanaz a vélemény rajzolódott ki (amit egyébként pedagógiai berkekben is tapasztaltam): ez a modell egyebek mellett azért sem szerencsés, mert míg az ember-, erkölcs-, valamint társadalom- és vallásismeretet magában foglaló, ám szerencsétlenül(bár tudatosan) Erkölcstannak elnevezett tantárgyba bele van építve a vallásismeret, a Vallás- és erkölcstanban viszont alig-alig esik szó az emberről, vagyis a hittanosok járnak rosszabbul (Kamarás, 2012,2015). Mivel elképzelhetők olyan hit- és erkölcstan tankönyvek is,melyek az emberből kiindulva jutnak el Isten felé, megvizsgáljuk, mit lehet megtudni a hittankönyvekből a vallásról. Erre a célra ötödikes és hatodikostankönyveket választottunk, ugyanis a két új tantárgy felmenő rendszerű bevezetése során ennek a két évfolyamnak a tankönyveit vezették már be.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Géczi, J., & Kamarás, I. (2016). Hittankönyvek az emberről, erkölcstankönyvek a vallásról. Iskolakultúra, 26(1), 116–124. Elérés forrás https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21756
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek