Egyetemi hallgatók tanulmányi célú migrációja
Main Article Content
Absztrakt
A nemzetközi mobilitásban részt vevő hallgatók száma évről évre nő, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet 2025-re már 8 millió főt prognosztizál (OECD, 2017). Ez számos területre van kihatással: elősegíti a közös nemzetközi értékrend formálódását, hozzájárul a tudományos és racionális gondolkodásmód kialakításához, valamint lehetőséget teremt a különböző kultúrák közötti értékek megismertetésére. Dolgozatunkban a tanulmányi célú migráció folyamatát vizsgáljuk globális szinten, illetve magyarországi viszonylatban. A szekunder források és a hozzáférhető legfrissebb statisztikai adatok elemzése mentén felépülő kutatás során feltárjuk a tanulmányi célú migrációról rendelkezésre álló ismereteket. Mind nemzetközi szinten, mind magyarországi viszonylatban ismertetjük a jelen tendenciáit, beleértve a nemzetköziesítést, amely a felsőoktatási intézmények stratégiájában világszerte prioritást élvez. Felsőoktatási színtéren a nemzetköziesedési folyamatok fókuszában még mindig a tanulmányi célú hallgatói mobilitás áll. Megvizsgáljuk, hogy mik a nemzetközi hallgatók motivációi, és mely tudományterületek azok, amelyek a legkeresettebbek körükben. A hallgatói mobilitás növekvő volumene előrevetíti a kérdést, hogy vajon miben látják a diákok a nemzetközi mobilitás előnyeit, hasznát, illetve annak esetleges hátrányait; ennek is utánajárunk. A tanulmányban tárgyalt és összegzett irodalmak, továbbá korábbi kutatások alapján kijelenthető, hogy a globális felsőoktatási térség nemzetköziesedése lehetőségek széles tárházát nyitja meg az ambiciózus, tanulni vágyó fiatalok számára, ezáltal értékes nemzetközi tudást biztosítva számukra.