Az ERASMUS program születésének története az európai felsőoktatási reform kezdetének tükrében
Main Article Content
Absztrakt
Az Európai Unió tagállamai számára kiemelt célkitűzés a felsőoktatás nemzetköziesítése, melynek egyik legfontosabb területe a hallgatói és oktatói mobilitás. Stratégiai feladat az európai felsőoktatási tér nemzetközi jellegének erősítése, hogy minél több hallgató és oktató vegyen részt a mobilitási programokban, ezáltal az EU nemzetközi szinten vonzó tanulási és kutatási célpont legyen, erősítve az európai felsőoktatási tér versenyképességét. A kitűzött célok elérése érdekében az Európai Bizottság 1987-ben elindította az ERASMUS programot. A nemzetközi és hazai felsőoktatás kérdései és problémái nem érthetőek meg anélkül, hogy ne tanulmányozzuk az Európai Unió szerepét. Miközben az európai országok oktatási rendszerei zárt nemzeti keretek között működnek, az elmúlt évtizedekben komoly nyitás észlelhető egymás irányába, melynek következtében a nemzeti és közösségi hatások sajátos dinamikája, az uniós oktatási szerep fejlődéstörténete figyelhető meg. Tanulmányomban az ERASMUS program születésének történetét vizsgálom az európai felsőoktatási reform tükrében. Jelen dolgozatomban a nemzetközi mobilitás rövid történeti áttekintését, az Európai Gazdasági Közösség oktatáspolitikáját és európaizálódási folyamatát, az ERASMUS program létrejöttének és elindításának fontos állomásait vázolom.