Élményszerű, felfedeztető tanulás középiskolásoknak önmagukról a serdülőkori önismeret érdekében A „testtérképezés” komplex művészeti program pedagógiai alkalmazásának innovatív lehetősége a közoktatásban

Main Article Content

Rozgonyi Emőke

Absztrakt

A tanulmány az emberiség története során kulturális örökségként megjelenő gondolkodásbeli és művészeti reflexiók szemszögéből vizsgálja a testtérkép elnevezésű komplex művészeti program serdülőkori személyiségfejlődést támogató jellegét és 21. századi létjogosultságát a mai oktatási rendszerbe való bevezetésre. A testtérkép művészeti programmal kapcsolatos tapasztalatokat körüljárva az iskolafejlesztés innovatív lehetősége kerül fókuszba, amely a maga módján a konstruktivista szemléletet és egyben az innováció egyik fontos jellemzőjét, az önkéntességet is képviseli. Egy olyan, önismeretet támogató programról van szó, amely során a projektben résztvevő személy a már meglévő személyes tudását és tapasztalatait egy művészeti eszközöket használó összefoglaló narratíván keresztül mozgósítja és szemléli, miközben az alkotó folyamat által kiegészül, és új, integrált és tudatos tapasztalattá és tudássá áll össze önmagáról. A tudásszervezés konstruktivista modelljének perspektívájából megfogalmazva az önmaguk lehetőségeivel kapcsolatos metakogníciót támogatja a program, saját egyediségének birtokbavételével, tanulásával, a sajátosságok „bátor”, szabad mozgósítása érdekében. Ilyen értelemben pedagógiai szempontból a program oktatási környezetbe való bevezetése serdülőkorban, a kutatás pozitív prekoncepciója szerint, a mentális jólét támogatásán túlmenően jótékonyan hathat az énhatékonyságra, a tanulmányi rezilienciára, illetve közvetetten a kognitív, perszonális és szociális kompetenciák területén is. A projekt egy klinikai művészetterápiás munka során kifejlesztett módszer pedagógiai adaptációja, amely az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskolában jelenleg folyamatban lévő kutatás témájaként kerül kidolgozásra: egyszerre pedagógiai fejlesztés, illetve annak kipróbálása, reflektálása, elemzése, azaz egyfajta akciókutatás.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Rozgonyi, E. (2025). Élményszerű, felfedeztető tanulás középiskolásoknak önmagukról a serdülőkori önismeret érdekében: A „testtérképezés” komplex művészeti program pedagógiai alkalmazásának innovatív lehetősége a közoktatásban. Iskolakultúra, 35(4), 79–95. https://doi.org/10.14232/iskkult.2025.4.79
Folyóirat szám
Rovat
Szemle