Fenntartható fejlődés a hedonizmus árnyékában
Main Article Content
Absztrakt
A hedonizmus, azaz az élvezetek hajszolása, erőteljesen befolyásolja a mai világ fogyasztási szokásait. Ez a jelenség akadályt képez a fenntartható életmódra való áttérés előtt, ami pedig egyre fontosabb lenne a globális kihívások miatt. Az élvezeti értékek előtérbe helyezése nehezíti a környezettudatos gondolkodás és magatartás kialakulását, amely létfontosságú lenne ahhoz, hogy egy fenntarthatóbb jövő felé haladhassunk. A mai fiatal generáció feladata lesz a kihívásokra megoldást találni, ehhez viszont az őket oktató pedagógusok tevékenysége felértékelődik. Nekik most kell reagálni és a fenntartható fejlődés felé orientálni őket. A tanulmány bemutatja a hedonizmus és a túlzott fogyasztás problémáit, továbbá vizsgálja, hogyan befolyásolják ezek a jelenségek a biológiai sokféleséget, és milyen kapcsolatban állnak a fenntarthatósággal. Ebben a kontextusban megvizsgáltam a pedagógia terén felmerülő akadályokat és lehetőségeket egyaránt. Ismertetem egy empirikus vizsgálat eredményeit, amely a magyarországi pedagógusok fenntartható attitűdvizsgálata mellet feltárja a fenntarthatóság oktatási rendszerben történő megjelenésének értékelését. A kutatás során arra a következtetésre jutottam, hogy nem feltétlenül kell teljes mértékben ellentmondanunk a hedonizmusnak. Létezik egyfajta arany középút, amely a gondolkodásmód megújításával segítheti az embereket a fenntartható viselkedés felé irányítani. Az attitűdkutatás eredményei azt mutatják, hogy a tanárok többsége kész és nyitott erre a változásra, de ehhez a képzési rendszerben és az oktatás szerkezetében további fejlesztésekre van szükség.
Letöltések
Article Details
Funding data
-
Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovaciós Alap
Grant numbers ÚNKP-23-I