A zenetanárrá válás motivációs összetevői

Main Article Content

Szabó Norbert
Földi Fanni
Józsa Krisztián

Absztrakt

A zenetanítás speciális helyet foglal el a magyar közoktatásban. A hangszertanulással és a hangszert oktató pedagógusokkal eddig kevés hazai vizsgálat foglalkozott. Tanulmányunk célja, hogy feltárja a hangszeres zenetanári pálya iránti elköteleződés összetett jellegét. Interjút készítettünk kilenc zenetanár szakos hallgatóval és hat már gyakorlott, hangszeres zenét tanító pedagógussal. Az interjúk elemzése megmutatja, hogy a tanárrá válás, a hangszertanulás és hangszerválasztás iránti döntések meghozatala mögött számos tényező áll, a belső ösztönzők mellett az egyik legmeghatározóbb a család, a szülők hatása. Különbség mutatkozik meg a már pályán lévő tanárok és a tanárjelöltek pályaválasztási preferenciáiban.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Szabó, N., Földi, F., & Józsa, K. (2023). A zenetanárrá válás motivációs összetevői. Iskolakultúra, 33(8), 36–51. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.8.36
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány

Hivatkozások

Bulgren, C. W. (2017). The career interests, choices, and self-efficacy of male elementary general music teachers. PhD dissertation. University of Michigan. https://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/138602

Conway C. M. (2014). The experiences of first-year music teachers: A literature review. Update: Applications of Research in Music Education, 33(2), 65–72. https://doi.org/10.1177/8755123314547911

Hurtik-Tóth, E. (2021). Testnevelő szakos hallgatók tanári pálya iránti elköteleződésének vizsgálata. Pedagógusképzés, 20(3), 29–53.

Isbell, D. S. (2023). Start me up: Experiences of first-year teachers beginning new instrumental music programs in urban public schools. Journal of Music Teacher Education, 0(0). https://doi.org/10.1177/10570837221148167

Jancsák, Cs. (2014). A tanárképzésben részt vevő hallgatók felsőoktatási életútja a középiskolától a tanári oklevélig. Iskolakultúra, 14(5), 18–27.

Jones B. D., & Parkes K. A. (2010). The motivation of undergraduate music students: The impact of identification and talent beliefs on choosing a career in music education. Journal of Music Teacher Education, 19(2), 41–57.

Kovács, K., Müller, A., Fenyves, V., Szűcs, E., & Bácsné Bába, É. (2017). Miért éppen pedagógusképzés? Szakközépiskolások pedagógusképzésre irányuló tanulmányi motivációi a Kárpát-medencében. Neveléstudomány: Oktatás- Kutatás- Innováció, 5(3), 15–30.

McPherson, G. E., Davidson, J. W., & Evans, P. (2016). Playing an instrument. In McPherson, G. E. (Ed.), The child as musician: A handbook of musical development (pp. 401–421). Oxford University Press.

Péter, P., Szivák, J., Rapos, N., & Kárász, J. T. (2021). A pályakezdő tanárok tanulásának jellemzői. Pedagógusképzés, 20(3), 5–28.

Paksi, B., Schmidt, A., Magi, A., Eisinger, A., & Felvinczi, K. (2015). Gyakorló pedagógusok pályamotivációi. Educatio, 24(1), 63–82.

Parkes, K. A., & Jones, B. D. (2012). Motivational constructs influencing undergraduate students’ choices to become classroom music teachers or music performers. Journal of Research in Music Education, 60, 101–123, doi10.1177/0022429411435512.

Rapos, N. (2023). A tanuló tanár. Magyar Tudomány, 184(2), 183–191.

Rapos, N., Bükki, E., Gazdag, E., Nagy, K., & Tókos, K. (2020). Pedagógusok folyamatos szakmai fejlődése és tanulása. Fogalmi változások. Neveléstudomány: Oktatás-Kutatás-Innováció, 8(1), 28–45.

Richardson, P. W., & Watt, H. M. G. (2010). Current and future directions in teacher motivation research. In Urdan, T.C., Karabenick, S.A. (Eds.), The decade ahead: Applications and contexts of motivation and achievement. Vol. 16B, (pp. 139–173). Emerald Group Publishing Limited.

Richardson, P. W., & Watt, H. M. G. (2014). Why people choose teaching as a career: An expectancy-value approach to understanding teacher motivation. In Richardson, P. W., Karabenick, S. A., & Watt, H. M. G. (Eds.), Teacher motivation: Theory and practice (pp. 3–19). Routledge Taylor and Francis.

Rickels, D. A., Councill, K. H., Fredrickson, W. E., Hairston, M. J., Porter, A. M., & Schmidt, M. (2010). Influences on career choice among music education audition candidates: A pilot study. Journal of Research in Music Education, 57, 292–307.

Rickels, D. A., Brewer, W. D., Councill, K. H., Fredrickson, W. E., Hairston, M., Perry, D. L., Porter, A. M., & Schmidt, M. (2013). Career influences of music education audition candidates. Journal of Research in Music Education, 61(1), 115–134.

Robison, T., & Russell, J. A. (2022). Factors impacting elementary general music teachers’ career decisions: Systemic issues of student race, teacher support, and family. Journal of Research in Music Education, 69(4), 425–443.

Salvador, K., & Corbett, K. (2016). “But I never thought I’d teach the little kids”: Secondary teachers and early-grades music instruction. Music Educators Journal, 103(1), 55–63. https://doi.org/10.1177/0027432116655199

Sichivitsa, V. O. (2007). The influences of parents, teachers, peers and other factors on students’ motivation in music. Research Studies in Music Education, 29(1), 55–68. https://doi.org/10.1177/1321103X07087568

Stéger, Cs. (2023). Tanárképzés az adatok tükrében. Magyar Tudomány, 184(2), 192–201. DOI: 10.1556/2065.184.2023.2.7