Examining misconceptions about Roma minorities related to education in teacher trainees

Main Article Content

Csenge Halász
József Balázs Fejes

Abstract

There are several cultural misconceptions about the Roma, including misconceptions in relation to education. In the present research, we investigate the knowledge and the cultural misconceptions of teacher trainees. Such misconceptions are intertwined with prejudices and may influence the everyday work of teachers. The existing textbooks offer little help in terms of knowledge about the Roma and about the cultural misconceptions in connection with them, so preparing teacher trainees has paramount importance. 319 teacher trainees participated in the survey. The acceptance of cultural misconceptions was examined with Likert-scale items. According to the results, the participants attributed the lack of school success of Roma children to the inadequate home environment, cultural characteristics, and insufficient parental knowledge. School segregation was widely rejected by the participants. The teacher trainees were uncertain about whether culture could influence Roma students’ attitude to learning. Our results may contribute to the identification of those cultural misconceptions about the education of Roma minorities which require special attention in teacher training.

Article Details

How to Cite
Halász, C., & Fejes, J. B. (2023). Examining misconceptions about Roma minorities related to education in teacher trainees. Módszertani Közlemények, 63(3), 23–39. https://doi.org/10.14232/modszertani.2023.3.23-39
Section
Tanulmányok

References

Balázs Anna, Menesi Luca, Horváth Balázs és Varga Krisztina (2014): Fekete pont 2014. A cigányság reprezentációja az általános- és középiskolai tankönyvekben. Monitor kritikai platform és nyitott műhely. https://monitorlive.wordpress.com/category/tanulmany-pdf/ (2023.05.31.) Bazsalya Balázs és Hörich Balázs (2020): Iskolák közötti egyenlőtlenségek alakulása 2010 után. Educatio, 29. 3. sz. 425–448. https://doi.org/10.1556/2063.29.2020.3.7

Berényi Eszter, Berkovits Balázs és Erőss Gábor (2005): Iskolaválasztás az óvodában: a korai szelekció gyakorlata. Educatio, 61. 4. sz. 805–824.

Berényi Eszter (2018): Szabad iskolaválasztás és szegregáció. In: Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (szerk.): Én vétkem. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged. 57–67.

Binder Mátyás és Pálos Dóra (2016): Romák a kerettantervekben és a kísérleti tankönyvekben. Az Európai Roma Jogok Központja és a Norvég Civil Támogatási Alap.

Eagly, Alice H. és Chaiken, Shelly (1995): Attitude strength, attitude structure, and resistance to change. In: R. E. Petty és J. A. Krosnick (szerk.): Attitude strength: Antecedents and consequences. Lawrence Erlbaum Associates. 413–433.

Enyedi Zsolt, Fábián Zoltán és Sik Endre (2004): Nőttek-e az előítéletek Magyarországon? In: Kolosi Tamás és Tóth István György (szerk.): Társadalmi Riport 2004. TÁRKI, Budapest. 375–399.

Ercse Kriszta (2019): Az egyházi fenntartású iskolák és a szelekció, szegregáció kapcsolata. Iskolakultúra, 29. 7. sz. 50–72.

Ercse Kriszta és Radó Péter (2019): A magyar közoktatásban zajló privatizáció és annak hatásai. Iskolakultúra, 29. 7. sz. 8–49.

Farkas Zoltán (2005): A kultúra, a szabályok és az intézmények. Társadalomelmélet 3. Magyar Elektronikus Könyvtár. 84.

Fejes József Balázs (2005): Roma tanulók motivációját befolyásoló tényezők. Iskolakultúra, 15. 11. sz. 3–13.

Fejes József Balázs és Józsa Krisztián (2007): Az iskolai eredményesség és a tanulási motiváció kulturális jellemzői. Roma és többségi tanulók összehasonlítása. Iskolakultúra, 17. 6–7. sz. 83-96.

Fejes József Balázs (2013): Miért van szükség deszegregációra? In: Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (szerk.): A szegedi és hódmezővásárhelyi deszegregációt támogató Hallgatói Mentorprogram. Öt év tapasztalatai. Belvedere Meridionale, Szeged. 15–35.

Fejes József Balázs (2018): A deszegregációval kapcsolatos vélemények befolyásolási lehetőségei pedagógusok körében. In: Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (szerk.): Én vétkem. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged. 111–125.

Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (2018, szerk.): Én vétkem. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged.

Fejes József Balázs, Tóth Edit és Szabó Dóra Fanni (2020): Az oktatási méltányosság és aktuális kérdései Magyarországon. Magyar Tudomány, 181. 1. sz. 68–78.

Fejes József Balázs, Bugyi Anett, Szűcs Norbert és Tóth Edit (2022): Szülői preferenciák és tapasztalatok az általános iskola választásával összefüggésben. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10. 4. sz. 26–49.

Géczi János, Huszár Zsuzsanna, Sramó András és Mrázik Julianna (2002): A romákkal kapcsolatos beállítódás vizsgálata tanárjelöltek körében. Magyar Pedagógia, 102. 1. sz. 31–61.

Gordon Győri János (2006): Az oktatás világa Kelet- és Délkelet-Ázsiában – Japán és Szingapúr. Gondolat Kiadó, Szeged.

Gulyás Klára (2022): Roma/cigány fiatalok pályaválasztási preferenciái. Acta Medicinae Et Sociologica, 13. 34. sz. 33–62. https://doi.org/10.19055/ams.2022.05/31/2

Hablicsek László, Hablicsekné Richter Mária és Lángi Tamás (2019): A magyarországi romák népességszámának prognózisa regionális szinten 2061-ig. Competito, 18. 1-2. sz. 39-74.

Hahner Péter (2018): 100 történelmi tévhit – avagy amit biztosan tudsz a történelemről – és mind rosszul tudod… Anonimus Kiadó, Budapest.

Halász Csenge és Fejes József Balázs (2024): Cigány/roma kisebbségekre vonatkozó kulturális tévhitek vizsgálata pedagógusjelöltek körében. Iskolakultúra (megjelenés alatt).

Hajdu Tamás, Kertesi Gábor és Kézdi Gábor (2014): Roma fiatalok a középiskolában. Beszámoló a TÁRKI Életpálya-felmérésének 2006 és 2012 közötti hullámaiból. In: Kolosi Tamás és Tóth István György (szerk.): Társadalmi Riport 2014. TÁRKI. Howard, C. Tyrone (2020): Why Race and Culture Matter in Schools. Teacher College Press, Columbia.

Hricsovinyi Julianna és Józsa Krisztián (2018): Iskolaválasztás és szelekció. In: Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (szerk.): Én vétkem. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged. 129–147.

Józsa Krisztián és Hricsovinyi Julianna (2011): A családi háttér szerepe az óvoda-iskola átmenet szelekciós mechanizmusában. Iskolakultúra, 21. 6–7. sz. 12–29.

Keller Judit és Mártonfi György (2006): Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2006. Oktatáskutató Intézet, Budapest. 377–412.

Kemény István, Janky Béla és Lengyel Gabriella (2004): A magyarországi cigányság 1971–2003. Gondolat Kiadó, Szeged.

Kende Anna, Hadarics Márton és Lášticová Barbara (2017): Anti-Roma attitudes as expressions of dominant social norms in Eastern Europe. International Journal of Intercultural Relations. 60. 12–27.

Kerülő Judit (2018): A tiszavasvári helyzet. In: Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (szerk.): Én vétkem. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged. 301–323.

Kertesi Gábor és Kézdi Gábor (2012): A roma és nem roma tanulók teszteredményei közti különbségekről és e különbségek okairól. Közgazdasági Szemle. 59. 7−8. sz. 798–853.

Kertesi Gábor ás Kézdi Gábor (2016): A roma fiatalok esélyei és az iskolarendszer egyenlőtlensége. Budapesti Munkagazdaságtani Füzetek, BWP 2016/3.

Kinyó László (2005): A magyar történelmi események, korszakok megítélése 7. és 11. évfolyamos tanulók körében végzett kérdőíves vizsgálat eredményei alapján. Magyar Pedagógia, 105. 4. sz. 409-435.

Kisdi Barbara (2018): A kulturális antropológia története, elméletei és módszerei. Akadémiai Kiadó, Szeged.

Kiss Márta (2018): A szelektív iskolaválasztás tényezői, motivációi és az oktatás minőségével való összefüggései a leghátrányosabb helyzetű térségekben. In: Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (szerk.): Én vétkem. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged. 147–177.

Kite, E. Mary és Whitley, E. Bernard (2016): Psychology of prejudice and discrimination. Routledge, Oxfordshire.

Korom Erzsébet (1997): Naiv elméletek és tévképzetek a természettudományos fogalmak tanulásakor. Magyar Pedagógia, 97. 1. sz. 19–40.

Korom Erzsébet (2000): A fogalmi váltás elméletei. Magyar Pszichológiai Szemle, 2. 3. sz. 179–205.

Kósa Éva és Vajda Zsuzsanna (2005): Neveléslélektan. Osiris, Budapest.

Lannert Judit, Németh Szilvia és Szécsi Judit (2018): Szegregáló deszegregáció? In: Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (szerk.): Én vétkem. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged. 285–301.

Lilienfeld O. Scott, Lynn, Steven Jay, Ruscio, John és Beyerstein, L. Barry (2010): 50 Great Myths of Popular Psychology: Shattering Widespread Myths and Misconceptions about Human Behavior. Wiley-Blackwell, Hoboken.

Lukács István (2009): Tanulási stratégiák és stílusok. In: Boreczky Ágnes (szerk.): Cigányokról – másképpen. Gondolat Kiadó, Budapest. 239–269.

Maučec, Gregor (2013): Identifying and changing stereotypes between roma and non-roma: from theory to practice. Innovative Issues and Approaches in Social Sciences, 6. 3. sz. 181-202.

Marián Béla (2009): Milyenek a cigányok? Közvélemény-kutatás a „cigánykérdésről”. Jel-kép, 30. 1. sz. 3–22.

Mogyorósi Renátó Manuel (2021): A Pécsi Tudományegyetem tanárjelöltjeinek kisebbségekkel kapcsolatos prekoncepciói, különös tekintettel a cigány/roma nemzetiségre. In: Farkas Vendel, Kazsimér Soma Balázs és Sinka Andor (szerk.): Adsumus XVIII. Tanulmányok a XX. Eötvös Konferencia előadásaiból. ELTE Eötvös József Collegium, Budapest. 109-124. Nagy József (1980): 5-6 éves gyermekeink iskolakészültsége. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Nahalka István (2009): A roma gyermekek kognitív fejlődése. In: Boreczky Ágnes (szerk.): Cigányokról – másképpen. Gondolat Kiadó, Budapest. 185–238.

Nariman, Hadi Sam, Hadarics Márton, Kende, Anna, Lášticová, Barbara, Poslon Xenia Daniela, Popper, Miroslav, Boza, Mihaela, Ernst-Vintila, Andreea, Badea, Constantina, Mahfud, Yara, O’Connor, Ashley és Minescu, Anca (2020): Anti-roma Bias (Stereotypes, Prejudice, Behavioral Tendencies): A Network Approach Toward Attitude Strength. Frontiers in Psychology, 11. Neisser, Urlic (1986, szerk.): The School Achievement of Minority Children New Perspectives. Routlege, Oxfordshire.

Orosz Gábor, Bruneau, Emile, Tropp, R. Linda, Sebestyén Nóra, Tóth-Király István és Bőthe Beáta (2017): What predicts anti-Roma prejudice? Qualitative and quantitative analysis of everyday sentiments about the Roma. Journal of Applied Social Psychology, 48. 6. sz. 317-328.

Orsós Anna (2015): A roma kultúra reprezentációja a tartalomszabályozók, tartalomhordozók körében, valamint ezek fejlesztési lehetőségei. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.

Papp Z., Attila (2021): Roma népesség és oktatástervezés. Educatio, 30. 1. sz. 242-259.

Petrova, Dimitrina (2003): The Roma: Between a Myth and the Future. Social Research, 70. 111- 161.

Rosenberg, M. J. és Hovland, C. I. (1960): Cognitive, affective and behavioral components of attitudes. In: C. I. Hovland és M. J. Rosenberg (szerk.): Attitude organization and change. Yale University Press. 1–14.

Szánthó Zsuzsanna (2012): A romákkal szembeni attitűdök Magyarországon (egy kismintás kutatás eredményei). Tudományos közlemények, 27, 59-71.

Szuhay Péter (1997): Akiket cigányoknak neveznek – akik magukat romának, muzsikusnak vagy beásnak mondják. In: Géczi János (szerk.): A cigányság társadalomismerete. Iskolakultúra. 9-31.

Terestyéni Tamás (2005): Középiskolai tankönyvek etnikai tartalmai. In: Neményi Mária és Szalai Júlia (szerk.): Kisebbségek kisebbsége. A magyarországi cigányok emberi és politikai jogai. Új Mandátum Kiadó, Budapest. 283–315.

Tóth Jánosné (2001): Az utca matematikája. In: Andor Mihály (szerk.): Romák és oktatás. Iskolakultúra könyvek, Pécsi Tudományegyetem, Pécs. 149–175.

Varga Júlia (2022): A közoktatás indikátorrendszere 2021. Közgazdaságés Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézet, Budapest.

Vosniadou, Stella (1994): Conceptual Change Research and the Teaching of Science. In: Behrendt, H., Dahncke, H., Duit, R., Gräber, W., Komorek, M., Kross, A. és Reiska, P. (szerk.): Research in Science Education – Past, Present, and Future. Kluwer Academic Publishers, Amsterdam. 177–188.

Zavrel, A. Erik (2016): Pedagogical Techniques Employed By the Television Show MythBusters. The Physics Teacher, 54. 8. sz. 476–479.

Zolnay János (2018): Kasztosodó közoktatás, kasztosodó társadalom. In: Fejes József Balázs és Szűcs Norbert (szerk.): Én vétkem. Motiváció Oktatási Egyesület, 211–233.

Wessely Anna (2003, szerk.): A kultúra szociológiája. Osiris – Láthatatlan Kollégium, Budapest.

Williams, Raymond (1983/2003): Kultúra. In: Wessely Anna (2003): A kultúra szociológiája. Osiris – Láthatatlan Kollégium, Budapest. 28–32.