Niche Marketing in the Artisan Food Market How the Coronavirus Affected the Applied Marketing Mix?

Main Article Content

Edina Lendvai
Hédi Kőműves

Abstract

The advantage of niche marketing over mass marketing is that it can respond more quickly to existing and rapidly changing smaller markets, where flexibility and differentiation are valued. Our research aims to investigate the impact of the COVID-19 pandemic in the artisan food market. The primary research focuses on the elements of niche marketing strategy and factors influencing food consumer behaviour. Secondary research will focus on an online market and on some of the consumer behaviours that have been affected by the pandemic. Our survey used a questionnaire to investigate the adaptation of producers selling in the Bödön Market to the new situation. In addition, the consumer side was also explored, but not included in the study. The results show that the pandemic has led to an increase in demand for credit card payments and home delivery. The importance of an online presence in terms of promotion and expansion of sales channels was recognised and applied by producers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lendvai, Edina, and Hédi Kőműves. 2024. “Niche Marketing in the Artisan Food Market : How the Coronavirus Affected the Applied Marketing Mix?”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (3-4):99-106. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.3-4.99-106.
Section
Corporate success, sales promotion, consumer behaviour and product development
Author Biography

Edina Lendvai, University of Szeged Faculty of Engineering

főiskolai docens

References

Benkő Zs. (2023): Romkocsmából indulva: a szegedi Bödön Piac. <https://www.termeloikosar.hu/node/1472> (a) (2023.10.12.)

Dalgic, T., Leeuw, M. (1994): Niche Marketing Revisited: Concept, Applications and Some European Cases. European Journal of Marketing, 28 (4): 39–55. https://doi.org/10.1108/03090569410061178

Dogi I., Nagy L., Csipkés M., Balogh P. (2014): Kézműves élelmiszerek vásárlásának fogyasztói magatartásvizsgálata a nők körében. Gazdálkodás, 58 (2): 160–172.

Kotler, P (1998): From mass marketing to mass customization. Planning Review, Vol. 17 No. 5, pp. 10-47. https://doi.org/10.1108/eb054267

Lehota J. (2004): Az élelmiszerfogyasztói magatartás hazai és nemzetközi trendje. Élelmiszer, Táplálkozás és Marketing, 1 (1-2): 7–13.

Magyar Élelmiszerkönyv Bizottság (2013): Magyar Élelmiszerkönyv.

Padberg, D. I. – C. Ritson – L. M. Albisu 1997): Agro-Food marketing. Cab International – CIHEAM Vallingford

Panyor Á., Balogh S. (2006): A különleges élelmiszerek és a niche-marketing. Élelmezési Ipar, 60 (10-11): 250–253.

Soós G. (2020): A COVID-19 pandémia hatása a fogyasztói magatartásra a járvány kezdeti szakaszában, különös tekintettel a home office-ban dolgozókra. In: Ercsey I. (szerk.): Marketing a digitalizáció korában – Az Egyesület a Marketing Oktatásért és Kutatásért XXVI. Országos Konferenciájának előadásai. 283–294.

Szerző nélkül: (2020a): Az okostelefonokba is beköltözött a Termelői Kosár. Termelői kosár. <https://www.termeloikosar.hu/node/1047> (2023.10.12.)

Szerző nélkül: (2020b): Új, ingyenes portál köti össze a mezőgazdasági termelőket a vevőkkel. erman Ottó Intézet Nonprofit Kft. <http://www.hermanottointezet.hu/801661>

Szakály Z. (szerk.) (2017): Élelmiszer-marketing. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Törőcsik M. (2007): A Tudatos Fogyasztást És Az Egészséget Preferáló Új Fogyasztói Trendcsoport A Lohas Csoport Megjelenése Magyarországon, Élelmiszer, táplálkozás és marketing., 4 (1): 41–44.

Törőcsik M. (2016): A fogyasztói magatartás új tendenciái. Vezetéstudomány, 47 (különszám): 19–25.