A Lázár Piroska-féle leányiskola osztályképeinek utóemlékezete
Main Article Content
Absztrakt
Az iskolai csoportképeket ritkán veszik komolyan tudományos szempontú elemzés tárgyaként. Marianne Hirsch és Leo Spitzer School Photos in Liquid Time. Reframing Difference (2020) című monográfiája kivételt képez. Szélsőséges történelmi és politikai helyzetekben keletkezett iskolai képeket elemeznek, melyek kapcsán többek között a következő kérdéseket fogalmazzák meg: mi ezeknek a képeknek a funkciója? Hányféle tekintet különböztethető meg egy-egy ilyen iskolai fotó kapcsán? Hogyan „olvashatjuk” őket? Ilyen és ehhez hasonló kérdések kapcsán hívok vissza a kulturális emlékezetbe egy méltatlanul elfelejtett pedagógust, Lázár Piroskát (1882–1944), akinek budapesti leánygimnáziuma a huszadik század első felében elsősorban zsidó növendékeknek jelentett tanulási lehetőséget a számukra egyre inkább beszűkülő politikai és kulturális térben.