TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor <p>A Taylor Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat a 2009-ben alapított Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására Közleményei egyik jogutódja. 2014 óta a jelenlegi címmel, kifejezetten vezetéstudományi és gazdálkodástudományi profillal jelenik meg évente négy alkalommal. A folyóiratba a szerkesztőség kettős lektorálás után fogad be új kutatási eredményeket bemutató, elsőközléses tanulmányokat magyar és angol nyelven.</p> hu-HU keczergabriella@gmail.com (Keczer Gabriella) keczergabriella@gmail.com (Keczer Gabriella) Sun, 20 Dec 2020 15:53:11 +0100 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Egy (ma még kihasználatlan) módszertani lehetőség az adóellenőrzési irányok változásának vizsgálatában https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/31778 <p>Minden nemzetgazdaságban – fejlettségi állapotától függetlenül – alapvető érdek a fekete- és szürke gazdaság méretének csökkentése, melyet többek között elősegít az adóhatósági ellenőrzés.</p> <p>A BGE GKZ „Mikro- és makrogazdasági folyamatok múltban és jelenben” elnevezésű kutatóműhely keretében egy új kutatási irányvonal körvonalazódik. Az előkészítés alatt álló kutatás célja, hogy vizsgálja az adó- és adóeljárási rendszerben bekövetkezett főbb változások és a jogkövetkezmények közötti összefüggéseket, esetleges törvényszerűségeket. E téma kutatása jelentős akadályokba ütközik, szűk keresztmetszetet a kapcsolódó adatok, információk hozzáférhetősége okozza. A kutatási munka jelen fázisában a Nemzeti Adó- és Vámhatóság (a továbbiakban: NAV) által kiadott ellenőrzési irányelvek változásainak, tendenciának meghatározása áll a fókuszban, módszertani szempontból egy kvalitatív kutatási megoldás (tartalomelemzés) segítségével történő vizsgálattal.</p> Anita dr. Antal Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/31778 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 A magyar jelzáloghitelezés 2008-at követően felszínre került problémái a történelmi tapasztalatok tükrében https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/33984 <p>Az ezredfordulót követően fellendülő magyarországi jelzáloghitelezés az első néhány évet követően némileg más irányt vett, mint amit az azt beindító állami lakás-, illetve szociálpolitika eredetileg célként meghirdetett. A dotcom lufi kipukkadását pénzbőség biztosításával kezelni kívánó jegybankok intézkedéseinek következtében a 2000-es évek elejét ritkán (talán soha nem) látott pénzbőség jellemezte, alacsony kamatokkal. A magas államadósság és a laza fiskális politika miatt, a forint értékállósságát mindenek fölötti célként kezelő MNB azonban viszonylag magas szinten tartotta az irányadó kamatlábat, így előállt a magas forintkamatláb – alacsony devizakamatlábak helyzet, ami erősen motiválta a magyar bankokat a külföldi forrásszerzésben, figyelmen kívül hagyva, hogy ez a forrásszerzési mód már előfordult a „történelmi” múltban, és hosszabb távon akkor sem vezetett jóra. Az olcsó devizaforrásokból a kezdeti, támogatott lakáshitelekéhez hasonlóan kedvező feltételű, szabadfelhasználású hiteleket nyújthattak, ami jelentősen megnövelte a lakosság hitelfelvételi kedvét, és ezáltal, pár éven belüli súlyos eladósodását. Az amerikai jelzálogpiaci válság eszkalálódását világszerte követő kockázatkerülő szemlélet következtében leértékelődött a magyar deviza, megemelkedett az ország CDS-felára és megnehezült a forráshoz jutás. Míg a hitelek nyújtásakor úgy gondolhatták a bankok, el lehet tekinteni a túlzott óvatoskodástól, mert ott lesz a hitelek mögött az ingatlanfedezet, kiderült, hogy ha a nemfizetés tömegessé válik, az ingatlanok lényegében értékesíthetetlenné, mélyen áron alul értékesíthetővé válnak, vagyis mégse nyújtanak fedezetet. Arra pedig az 1931-es fizetési moratóriumot és hitelválságot követő „gazdaadósok” kezelése formájában láthattunk (volna) már példát, hogy ha széles társadalmi rétegek kerülnek bajba, megnő a kockázata annak, hogy a kormányzat kevésbé van tekintettel a jogbiztonságra, és intézkedéseivel korábban megkötött szerződések feltételeit írja felül a szorult helyzetbe kerültek javára.</p> Lóránt Baracsi Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/33984 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 Új trendek a közszolgáltatás menedzsmentben – a remunicipalizáció https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/22775 <p>A New Public Management (rövidítve: NPM) paradigma a 1970-es években fogant az angolszász országokban, ennek célja a közigazgatásban a hatékonyság növelése a magánigazgatás szerepének bővítésével, eszközeinek átvételével, az ügyfelek elégedettségének fokozása érdekében.</p> <p>A New Public Menedzsment megjelenése a kormányzati és gazdasági kudarcoknak köszönhető, az irányzat célja az volt, hogy egy olyan újfajta szemléletet adjon, amelynek eredményeképp a közszféra folyamatmenedzsment hatékonysága konvergáljon a magánszféra hatékonyságához.</p> <p>A tanulmányban a közmenedzsment modellek bemutatásán túl a meghatározó, modern folyamatok ismertetésére helyezzük a hangsúlyt. A kutatásunk tehát egyrészt elmélettörténeti bemutatót tartalmaz az 1970-as évektől napjainkig. Ennek során értékeltük és bemutattuk a kiváltó folyamatokat az NPM vonatkozásában, és kitértünk a jelenkor meghatározó eseményeire. A tanulmányban megvizsgáljuk a főbb meghatározó eseményeket, amelyek az elmélet kialakulásához hozzájárultak, valamint az utóbbi évek NPM-mel ellentétes, remunicipalizációs folyamatait hazánkban és nemzetközi szinten.</p> <p>A vizsgálat másik felében egy egyesült királyságbeli, profitorientált, magánkézben lévő, ám nagyfokú közfeladatot ellátó társaság csődhelyzetét, okait és annak várható hatásait vizsgáljuk, a pénzügyi és működési kockázatok aspektusából.</p> Szilárd Hegedűs Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/22775 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 A nők munkaerő-piaci helyzetének elemzése Magyarországon https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/32956 <p>The need for equality of women could develop in the wake of the ideas of the 17th century, although it has already been raised. By the beginning of the 20th century, more and more feminist movements started to raise public awareness of the presence of women, but the number of female workers increased in the last third of the century, with more women entering the labor market (Kőműves, Lengyel, Benedek 2017). In the world of work, the specific needs of women appeared. Unfortunately, a part of society still believes that the primary task of women is to raise children and run the household. This is a challenge for all women, as it is difficult to reconcile work with work at home. The decline in women's willingness to have a child is also reflected in this.<br>The difference between women and men continues to be felt, which is still present in many areas.</p> <p>&nbsp;</p> Viktória Izabella Horváthné Petrás Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/32956 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 A diákkori, egyéni tanulmányi verseny-motivációk hatása a későbbi szervezeti verseny- motivációra https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/34012 <p><strong>ABSZTRAKT</strong></p> <p><strong>&nbsp;</strong></p> <p>Napjainkban a verseny mindenhol körülvesz minket, legyen szó akár a szakmai karrierünkről, avagy a magánéletünkről. Már kisgyerekkorban megtanuljuk, hogy gyakran versenyeznünk kell azért, ha ki akarunk tűnni a többiek közül, ha sikereket akarunk elérni, vagy népszerűek szeretnénk lenni egy közösségben. Már az ókori görögök is nagy tiszteletben tartották azokat, akik a fizikai, esetleg a szellemi adottságuk révén, a versenyek keretében felülemelkedtek a többieken. Nincs ez ma sem máshogy.</p> <p>Már diákkorunkban a versenyek szellemében szocializálódunk. Ez a hatás azután majd elkísér a felnőtté válás útján és részese lesz a mindennapi életünknek, akár a munkahelyeken is. Persze kérdés az, hogy kit és hogyan érint meg a versenyszellem.</p> <p>A szerzők a múlt évben végeztek egy átfogó empirikus kutatást annak megismerése céljából, hogy a különböző életszakaszokban megjelenő, akár a fizikai erőnlétet, ügyességet, akár a szellemi teljesítményt elváró küzdelmek milyen hatással vannak az egyénre.</p> <p>Jelen írásban a kutatók azt tárgyalják, hogy a diákkori, elsősorban szellemi kihívást jelentő megmérettetések, miképpen befolyásolják a későbbiekben a munkavállalókat, azaz van-e bármilyen motivációs hatása a munkahelyi versenyekre a kiskorban átélt vetélkedések motivációinak.</p> <p><strong>&nbsp;</strong></p> <p><strong>Kulcsszavak:</strong> versenyszellem, motiváció, kudarc, siker, elismerés</p> <p><em>&nbsp;</em></p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> Tímea Juhász Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/34012 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 Teacher Competence Frameworks In Myanmar And Hungary https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/34031 <p>Teacher competence framework is a quality improvement tool to regulate continuous professional development activities and to support ethical professional behavior. The aim of this study is to analyze and compare teacher competence frameworks in Myanmar and Hungary, thus, to examine the similarities and differences in two systems. It can be concluded that TCFs were established with international inspiration and support in both countries, in 2006 in Hungary, in Myanmar a decade later. TCFs provide the standards that teachers are to attain at the different stages of their careers and professional growth in both systems. But while in Myanmar there is one single framework, in Hungary there are two separate (although similar) sets of competences: one for teacher appraisal and promotion and one for setting the expected learning outcomes in teacher education. The content of the Myanmar and the Hungarian frameworks, i.e. the teacher competencies are very similar, though in Hungary the later modifications included some new competencies.</p> Gabriella Éva Keczer, Aye Aye Myint Lay Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/34031 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 Az önvezető autók – a jövő már a jelen? https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/32940 <p>A jelen lévő technológiai forradalom, az ipar 4.0 a világ minden területén magában foglalja az önvezető autók megjelenését is. Ennek a közlekedési innovációnak fejlesztése a legtöbb autógyártógyártó, illetve már szoftvergyártó cég számára egyaránt, fontos célkitűzés lett. Egymással versenyezve szeretnének eljutni a minden környezetben, és útszakaszon biztonságosan működő teljesen önvezető funkcióig. A technológia fejlesztése hatalmas változásokat hoz magával, többek között a mobilitás megváltozását és a járműhasználati szokások átalakulását, melyek a társadalom számára jelentős kihívást jelentenek.</p> <p>Az önvezető járművekkel kapcsolatban, ugyanolyan fontos foglalkoznunk az emberek felzárkóztatásával, mint a technológia fejlesztésével, hiszen a későbbiekben ők lesznek a felhasználók. Kutatásunkban az emberek viszonyulását vizsgáljuk a velük járó pozitív, valamint negatív hatásokkal szemben.</p> Nikolett Madarász, Péter Szikora Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/32940 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 Az Európai felsőoktatásban alkalmazott ESG minőségirányítási irányelveinek összehasonlítása az ISO 9001 minőségirányítási szabvány alapelveivel https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/32933 <p>There are many standards and methods for quality management. The ISO 9001:2015 is the most well-known general quality management standard in Europe, whereas TQM is in America, but in addition, there are many industry-specific quality management standards worldwide.<br>The SO 9001:2015 quality management standard is widely used in higher education. This standard is of a general nature and has the advantage of possibly being used by any organization regardless of industry. However, the disadvantage is that it is more difficult to provide solutions to specific needs. That is why the European Union has established the European Standards and Guidelines for Quality Assurance (ESG) for higher education institutions.<br>The ESG aims to develop the European Higher Education Area (EHEA). The ESG Guidelines provide guidance for higher education institutions to improve their quality. As higher education institutions in the EHEA countries vary widely in size, organizational structure, function and geographic location, ESG defines general guidelines that can be used in this diverse environment. While the ESG shows what to do, it does not specify exactly how to do it. With this generalization, the ESG accepts the autonomy of higher education institutions and the specificities of their educational areas.<br>The research presents the specific guidelines of ESG and compares them with the principles of ISO 9001:2015. This makes the two quality management systems comparable and reveals their differences as well. The methodology of the research is to compare the principles of the two standards. The results of the research can be useful for higher education institutions.</p> Roland Schmuck Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/32933 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 Humán erőforrás helyzet a pszichiátrián https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/31760 <p>Napjainkban az egészségügyi ellátás minden területén országosan jellemző a humán erőforrás hiány. Egyes szakterületeken a személyzeti létszám hiány, vagy a személyzet felkészültségének hiánya, szakképzett dolgozók felhígulása kevésbé képzett dolgozókkal az minőségi ellátást hatványozottabb mértékben érinti. A pszichiátriai ellátás minden formája felkészült, állandó szakmai teameket kíván, melyben a dolgozók működése szakmai kompetencia határokkal jól körülírt. A szakmai előképzettség során nem csupán elsajátított medicinális módszerekkel, hanem úgy nevezett nem specifikus tényezőkkel, saját személyiségükkel is dolgoznak. A szakmai teamek létszámhiánya, vagy „felhígulása” nem csupán az ellátásra hat ki megnyúlt ápolási időket, egyéb többlet költségeket generálva, hanem saját személyiségük fokozottabb igénybevételéhez, gyorsabb kiégéshez vezet. A humán erőforrás hiánnyal fordított arányban egyre kevesebb szó esik a szakmai motivációról, elhivatottságról, indíttatásról, melynek jelenléte és hiánya egyaránt tetten érhető a beteg ellátás során. Kérdőíves vizsgálatom egyik célkitűzése az aktuális helyzet térképezése volt a pszichiátriai különböző területeinek vonatkozásában, másodlagos célként értékelem a különböző területeken dolgozók attitűdjét és szubjektív véleményét az ellátással kapcsolatosan.</p> <p>&nbsp;</p> Csilla Somoskövi Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/31760 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 Munkavállalói attitűdök és az ipar 4.0 https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/33382 <p>One of the most controversial topic’s of the labour market is the workplace effects of automation, and it’s impacts. Industry 4.0 and automation could bring enormous change in the near-future, both in the economy, and in the labour market. The effects of these changes – positive, and negative ones too – are depending on different factors: the pace of automation, effective laws, the preparedness and attitude of countries, companies, and employees will all play a role in the impacts of Industry 4.0. In this research, we are trying to find out how the Hungarian employees think about the topic’s biggest questions, and how do they relate to automation, concerning their own job, and the labour market as a whole. In this research we found that the interviewed employees have a more positive view on the possible future impacts of automation, than what international researches suggest, and that they mostly think of automation as an opportunity, and not as a threat.</p> Gábor Dr. Szabó-Szentgróti, Bence Végvári Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/33382 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 Munkaerő-megtartási stratégiák és kihívások élelmiszerfeldolgozóipari példán keresztül https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/33383 <p>Based on the peculiarities of today’s labor market, we can see quite a lot of research papers about labor shortage, labor force fluctuaction and employee retention. Most of these papers are based on the aspects of the employer. This research focuses on analyzing and evaluating the most commonly used labor retention techniques used by companies. The publishers were trying to find out which factors were the most important in earning and employee’s loyalty, to strenghten a company’s employee retention. Based on the research, we can identify having a steady job as one of the most important factors, and that (material) benefits are not as important, as they used to be. To lower fluctuation and to strenghten labor retention, an important first step is to create an adequate workplace atmosphere, in which the main role falls to the leadership, and to affiliative coworkers. The fact that different measures will have different results can also be determined. There is a difference between the preferences of different labor groups, which makes the assessment of every worker’s individual need a company’s necessity, in hope of effective labor retainment.</p> Gábor Dr. Szabó-Szentgróti, Martin Gelencsér Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/33383 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100 Duális képzés és koronavírus. Kutatás a digitális oktatási tapasztalatok tükrében https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/33973 <p>A duális képzés sajátossága olyan képzési mód, amely ötvözi az elméleti és a gyakorlati képzést. „Duálisnak” nevezik mivel a képzés két helyszínen zajlik - az egyetemen és a vállalkozásnál. A 2017-2021 közötti időszakban a duális képzés fejlesztésére szolgáló EFOP-3.5.1-16-2017-00006 projekt keretében kérdőíves felmérést végeztek a Dunaújvárosi Egyetemen folyó duális képzés hatékonyságára vonatkozóan. a kérdőívet az egyetem duális képzési partnerei, oktatói és hallgatói töltötték ki. A koronavírus járvány idején végzett kutatás eredményei alapján a kutatók javaslatokat fogalmaztak meg az egyetem számára, amely magában foglalja az oktatás digitális formájának részleges alkalmazását. A jelen tanulmány az eredményeket, megállapításokat és a jövőre vonatkozó tanulságokat vázolja fel a képzés hatékonyságának javítása érdekében, figyelembe véve az epidemiológiai megfontolásokat.</p> Varga Anita, Krisztina Lászlóné Kenyeres, Orsolya Falus Copyright (c) 2020 TAYLOR https://www.iskolakultura.hu/index.php/taylor/article/view/33973 Sun, 20 Dec 2020 00:00:00 +0100