Pedagógusok problémamegoldó gondolkodásának jellemzői a tanítási tapasztalat tükrében egy oktatási programra vonatkozó vizsgálaton keresztül

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Judit Orgoványi-Gajdos

Absztrakt

A tanulmány egy pedagógiai problémamegoldó gondolkodást fejlesztő oktatási programhoz kapcsolódó (kezdő)tanári elégedettség-, attitűd-, és hatásvizsgálat eredményeit mutatja be. A program kidolgozása, fejlesztése és értékelése egy ún. design-kutatás keretében történt 2014-2017 között az Eszterházy Károly Egyetemen. A program kidolgozása során a legfontosabb cél az volt, hogy a pedagógusok (saját)eset-alapú tanuláson keresztül olyan gondolkodást segítő technikákat ismerjenek meg, melyekkel a tanulási-tanítási folyamathoz kapcsolódó problémahelyzeteiket értelmezni, elemezni és megoldani tudják. A fejlesztési folyamat több lépcsőben valósult meg annak érdekében, hogy a végső program minél jobban megfeleljen a célcsoport igényeinek. A program végső értékelésének alapját képező kérdőíves vizsgálatban 159 tanárképzésben részt vevő, levelezős hallgató vett részt. Az első adatfelvételre az oktatási program alapján megtartott összesen tíz tömbösített (1X8 órás) kurzus során került sor, amikor is a hallgatók skálás és nyílt kérdések egyaránt tartalmazó, papíralapú kérdőívet töltöttek ki. Az értékelés második ütemét nyílt kérdéseket tartalmazó, online kérdőívek alkották, amelyeket a hallgatók a kurzusokat követő legalább négy hónap elteltével töltöttek ki. A vizsgálat egyrészt alkalmas volt az oktatási program felépítésére, tartalmára, hasznosságára és hatékonyságára vonatkozó elégedettség, valamint a technikákkal kapcsolatos attitűdvizsgálatra. Másrészt a mintát tanítási tapasztalat alapján további öt almintára bontva összehasonlító vizsgálatra is sor került. A vizsgálata bebizonyította, hogy az oktatási programot a pedagógusok a tág értelemben vett tanárképzés minden szakaszába hasznosnak találják. Ugyanakkor a kutatásból kiderült az is, hogy a résztvevők technikákkal kapcsolatos elégedettsége és attitűdje összefüggésben van a pedagóguskutatások által feltárt és kifejezetten a tanári pálya egy-egy szakaszára (tanárjelölt, kezdő tanár, tapasztalt tanár) vonatkozó jellemzőkkel is.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Hogyan kell idézni
Orgoványi-Gajdos, J. (2019). Pedagógusok problémamegoldó gondolkodásának jellemzői a tanítási tapasztalat tükrében egy oktatási programra vonatkozó vizsgálaton keresztül. Iskolakultúra, 28(12), 61-75. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2018.12.61
Rovat
Tanulmány